Een persbericht schrijven

Publiciteit genereren. Zo doe je dat!

Ga jij een persbericht schrijven? Laat ik beginnen met het slechte nieuws: meer dan de helft van alle persberichten belandt ongelezen in de prullenbak. Is er ook goed nieuws? Natuurlijk! Ik weet wat journalisten willen lezen. Dat maakt de kans veel groter dat media een persbericht WEL oppikken.

Waarom een persbericht schrijven?

Een persbericht is niets meer dan een schriftelijke mededeling, gericht aan journalisten. Als bedrijf of instelling stuur je het naar redacties om een nieuwsfeit of standpunt onder de aandacht te brengen. Haalt jouw bericht de (regionale) krant? Dan heb je goud in handen. Er is geen betere publiciteit dan gratis publiciteit.

Vijf tips voor een goed persbericht

1. Zorg dat je actueel bent

Journalisten halen hun neus op voor oud nieuws. Zorg daarom dat je actueel bent en hou rekening met de verschijningsdatum van de krant. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om pas een week na een bedrijfsovername een persbericht te sturen.

2. Kies een verassende insteek

Nieuws is datgene wat afwijkt van normaal. Een potentieel nieuwsfeit is bijna altijd te vinden, maar soms moet je even zoeken. Denk daarbij verder dan een reclameboodschap.

3. Geef antwoord op wie? wat? waar? waarom? en hoe?

De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor ieder nieuwsbericht. Logisch dus dat jij deze informatie vermeldt in je persbericht.

4. Houd het kort

Maak je bericht niet langer dan één A4tje. Dat dwingt je om kort en bondig te formuleren. Wil een journalist meer weten? Dan weet hij je echt wel te vinden via de contactgegevens onder het bericht.

5. Vermijd superlatieven

Een persbericht is geen advertentie. Onafhankelijke journalisten zitten niet te wachten op bijvoeglijke naamwoorden als ‘geweldig, ‘fantastisch’ en hoogwaardig.

Denk als een journalist

Mijn allerbelangrijkste tip: denk als een journalist. Weet jij niet wat er in het hoofd van een reporter omgaat?

Ik vertel het je graag. Naast tekstschrijver ben ik namelijk ook journalist.